BTW-vrij leveren

Ben je als Nederlandse klant BTW-plichtig en laat je jouw bestelling op een adres in Nederland leveren? Dan wordt jouw bestelling zonder BTW (0%) gefactureerd. Dat noemen we een intracommunautaire levering, en is verplicht volgens de huidige Europese regelgeving. Onze bestellingen worden namelijk vanuit België verzonden en gefactureerd. Aan dit zogenaamde BTW-vrij leveren zijn wel een aantal voorwaarden verbonden.

Voorwaarden btw-vrij leveren

Volgende voorwaarden zijn van toepassing op alle intracommunautaire leveringen:

  • De transactie vindt plaats tussen 2 BTW-plichtige ondernemingen. Dit betekent dat de bestelling op naam moet staan van een Nederlandse BTW-plichtige onderneming die geregistreerd is bij het systeem voor de uitwisseling van BTW-informatie van de Europese Commissie (VIES).
  • Er is een geldig BTW-nummer ingevuld bij het plaatsen van de bestelling. Dit BTW-nummer behoort toe aan een onderneming die geregistreerd is bij de Kamer van Koophandel (KvK).

Handhaving van de regels

Bestellingen die intracommunautair zijn, worden door ons altijd achter de schermen gecheckt. Zo zijn we zeker dat alle gegevens correct zijn. Je zal daar als klant zelf echter niets van merken, en het heeft verder ook geen invloed op de levertermijn. Stoten we alsnog op een probleem, dan contacteert onze klantendienst jou zo snel mogelijk om alles recht te zetten. Mocht jouw bestelling niet aan de voorwaarden voor een intracommunautaire levering voldoen, dan zal alsnog de BTW aangerekend worden.

Veelgestelde vragen

Waarom worden deze controles uitgevoerd?

Enerzijds zijn we wettelijk verplicht om deze bestellingen te controleren. We willen namelijk vermijden dat iemand onterecht een factuur zonder BTW krijgt. Anderzijds trachten we zo ook misbruik van gegevens te voorkomen: een dubbele check door ons kan de identiteit van de besteller bevestigen.

Mijn BTW-vrije bestelling werd afgekeurd. Wat is er gebeurd?

Ontving je van ons een mail waarin jouw BTW-vrije bestelling werd afgekeurd? Controleer dan eerst en vooral of je ons de juiste gegevens hebt doorgegeven en er niet per ongeluk een typefoutje in jouw BTW-nummer, bedrijfsnaam of adresgegevens is geslopen. Is alles correct? Controleer dan even of jouw informatie in de VIES-database en bij de Kamer van Koophandel up to date is. Soms worden deze databanken met wat vertraging geüpdatet en staat niet alle actuele informatie erin, terwijl we toch van deze databanken gebruik moeten maken om de controles uit te oefenen. Bezorg ons een bewijsje van inschrijving of adreswijziging, en dan kunnen we jouw bestelling alsnog snel aan huis leveren.

Ik ben een btw-plichtige zakelijke klant, maar ik wil graag mijn pakketje ophalen in jullie magazijn (in België). Is er dan ook sprake van 0% BTW?

In het geval van een afhaling is er geen sprake van een intracommunautaire levering, want de levering gebeurt in feite gewoon in België. De factuur zal dan het gewone standaard Belgisch BTW-tarief bevatten.

Terug naar bestelhulp